7 σημάδια μιας τοξικής φιλίας και πώς να την τερματίσετε

Η αναγνώριση μιας τοξικής φιλίας μπορεί να μην είναι εύκολη. Συχνά ξεκινάει υπέροχα και νιώθουμε ότι καταλαβαίνουμε ο ένας τον άλλον. Ίσως ακόμη και να μεγαλώσαμε μαζί. Αλλά με την πάροδο του χρόνου, αρχίζει να εξελίσσεται προς τη λάθος κατεύθυνση και δεν αισθανόμαστε καλά με το άλλο άτομο.

Μια τοξική φιλία δεν κάνει καλό στον ψυχισμό μας. Μπορεί πραγματικά να καταρρακώσει την αυτοπεποίθησή μας, να απορροφήσει την ενέργειά μας και να μας χειραγωγήσει σε πράγματα που δεν θέλουμε οι ίδιοι να κάνουμε. Συχνά μάλιστα τόσο συγκεκαλυμμένα που αναζητούμε την αιτία κάπου αλλού.

Πώς καταλαβαίνετε λοιπόν ότι ένας φίλος/μια φίλη είναι τοξική, ότι η φιλία τους είναι ψεύτικη και κυρίως πώς μπορείτε να τερματίσετε ειρηνικά μια τέτοια φιλία όταν δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο;

7 σημάδια μιας τοξικής φιλίας

Ας ανακαλύψουμε αν η φιλία σας είναι πραγματικά τοξική. Αναγνωρίζετε αυτόν ή αυτήν σε κάποιο από τα παρακάτω χαρακτηριστικά;

 

1. Δεν σέβονται τις απόψεις και τα όριά σας

Αντιλαμβάνονται τη γνώμη τους ως τη μόνη σωστή. Θα σας πείσουν γι’ αυτές και θα απορρίψουν αυτό που σκέφτεστε. Ή δεν θα σας αφήσουν καν να τελειώσετε. Θα σας δώσουν συμβουλές ζωής που δεν σας ενδιαφέρουν και θα αμφισβητήσουν αυτό που κάνετε αν δεν ευθυγραμμίζεται με τις δικές τους πεποιθήσεις.

οι γυναίκες διαφωνούν

2. Σας επικρίνουν συχνά

Σε μια υγιή φιλία, ο ένας δεν επικρίνει τον άλλον, αλλά προσπαθεί να τον βοηθήσει. Για παράδειγμα, αντί για “Η συνέντευξη δεν πήγε πάλι καλά; Σου είπα ότι πρέπει να επεξεργαστείς το βιογραφικό σου και να φορέσεις κάτι διαφορετικό”, θα πει: “Σίγουρα θα πετύχει την επόμενη φορά. Μπορώ να σε βοηθήσω να προετοιμαστείς; Γιατί δεν πας να αγοράσεις κάτι για τον εαυτό σου που θα σε κάνει να νιώσεις μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και να δούμε μαζί το βιογραφικό σου για να το τελειοποιήσουμε;”. Θα σας μιλάει πάντα με τρόπο που δεν θα σας πληγώνει και δεν θα προσπαθεί να σας αλλάξει.

 

3. Σας εκβιάζουν συναισθηματικά

Ίσως μερικές φορές δεν έχετε χρόνο να απαντήσετε γρήγορα και μετά από λίγη ώρα λαμβάνετε ένα επίπληκτο μήνυμα του στυλ “Πάλι με αγνοείς;” ή “Λοιπόν, ευχαριστώ για την απάντηση” κ.λπ. Αν το άλλο άτομο με οποιονδήποτε τρόπο σας προκαλεί αισθήματα ενοχής ή φόβου, πρόκειται για συναισθηματικό εκβιασμό.

 

4. Σας ανταγωνίζονται

Μόλις πετύχετε κάτι ή αγοράσετε κάτι, δεν αντέχουν τη σκέψη ότι υστερούν σε σχέση με εσάς. Πρέπει να το διορθώσουν τώρα. Στη χειρότερη περίπτωση, μπορεί να αφορά και τους συντρόφους σας. Όταν κάποιος σας συμπαθεί, αρχίζει να φλερτάρει μαζί του/της ή να σας κοροϊδεύει. Ναι, ακούγεται σαν κάτι βγαλμένο από σχολική ταινία, αλλά πραγματικά συμβαίνει και μεταξύ ενηλίκων.

5. Δεν είναι εκεί για σας όταν τους χρειάζεστε

Αν έχουν κάποιο πρόβλημα, σας καλούν αμέσως για να το συζητήσετε ή να βοηθήσετε να βρεθεί άμεσα μια λύση. Αλλά υποβαθμίζει τα προβλήματά σας και προσπαθεί να αποσπάσει την προσοχή σας από αυτά. Δεν σας αφήνουν να μιλήσετε ή σας λένε ότι δεν έχουν χρόνο (αλλά θα βρουν μια καλή δικαιολογία).

διαταραγμένη γυναίκα

6.  Δεν σας εύχονται την επιτυχία σας

Μια δόση υγιής φθόνος δεν βλάπτει, αλλά οι αληθινοί φίλοι επιθυμούν πάντα τις επιτυχίες των άλλων και χαίρονται μαζί. Μερικές φορές είναι φαινομενικά έτσι ακόμα και με τους τοξικούς φίλους με την πρώτη ματιά, αλλά προσέξτε αν μετά από λίγο ακούσετε μια φράση όπως: “Δεν θα ήθελα καν μια προαγωγή. Νιώθω καλά στο γραφείο μας, αλλά τώρα θα εκνευριστείς”.

 

7. Ζητούν συνεχώς χάρες, αλλά οι ίδιοι δεν κάνουν τίποτα για εσάς.

Συνεχίζετε να δίνετε αλλά δεν παίρνετε τίποτα. Η ισορροπία είναι σημαντική στη φιλία. Τη μια φορά θα βοηθήσετε εσείς με τη μετακόμιση, την άλλη φορά θα βοηθήσει εκείνος/η. Οι αληθινοί φίλοι δεν κάνουν σχέδια για την ημέρα που ξέρουν ότι τους χρειάζεστε. Και δεν χρειάζεται να είναι ούτε κάτι μεγάλο. Το μόνο που χρειάζεται είναι μια πρόσκληση για γεύμα που δεν θα σας ανταποδώσουν ποτέ.

 

Πότε αξίζει να αγωνιστείς για τη φιλία;

Η τοξική συμπεριφορά δεν σημαίνει απαραίτητα ότι το άτομο θέλει να σας βλάψει. Ίσως απλώς σας συμπεριφέρεται με τον τρόπο που το έχει δει συχνά στο σπίτι του. Απλώς τους φαίνεται φυσιολογικό.

Μερικές φορές αισθανόμαστε επίσης ότι ένα άτομο είναι τοξικό επειδή είναι συχνά αρνητικό. Βλέπουν τον κόσμο μαύρο, παραπονιούνται ή κουτσομπολεύουν ασταμάτητα. Μετά από όλα αυτά, δεν μπορούμε να νιώσουμε καλά με την παρουσία τους. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι κακοί και δεν νοιάζονται για εμάς. Μπορεί να έχουν εγκλωβιστεί σε έναν κύκλο παλιών πεποιθήσεων και στερεοτύπων, από τον οποίο δεν μπορούν να ξεφύγουν.

Αν σας ενδιαφέρει η φιλία, αποφύγετε την αρνητική προσέγγιση και προσπαθήστε να εμπνεύσετε με τη θετική σας στάση. Ρωτήστε τον/την γιατί κάνει αυτές τις σκέψεις, τι τον/την ωθεί να συμπεριφέρεται με αυτόν τον τρόπο και τι τον/την ενοχλεί. Προσπαθήστε, για παράδειγμα, να προτείνετε επαγγελματική βοήθεια, αν αξίζει τον κόπο. Η συμβουλευτική καθοδήγηση είναι εξαιρετική για την αλλαγή νοοτροπίας και η θεραπεία για βαθύτερη εργασία με το τραύμα.

μιλάνε οι φίλοι

Πώς να τερματίσετε μια τοξική φιλία

Προσπαθήσατε και η προσφερόμενη βοήθεια δεν λειτούργησε; Δεν μπορείτε να αναγκάσετε κανέναν να αλλάξει. Αν έχετε αποφασίσει να τερματίσετε τη φιλία, η καλύτερη λύση είναι πάντα η ειλικρίνεια. Ίσως δεν έχουν χαθεί όλα και αν εξηγήσετε ευθέως τι ακριβώς σας πληγώνει, θα καταλάβει και θα προσπαθήσει να αλλάξει. Μερικές φορές ακόμα και εμείς οι ίδιοι δεν ξέρουμε τα όριά μας, με αποτέλεσμα να αφήνουμε τον εαυτό μας να συγκρατείται για πολύ καιρό.

Μην κατηγορείτε όμως τον εαυτό σας για το τέλος της φιλίας. Οι μακροχρόνιες τοξικές σχέσεις μπορούν πραγματικά να επιβαρύνουν την ψυχική και αργότερα τη σωματική μας υγεία. Πρέπει να προστατεύσετε τον εαυτό σας από αυτές. Αυτά τα τέσσερα βήματα θα σας βοηθήσουν να τερματίσετε τη φιλία σας με καθαρή συνείδηση:

  1. Εντοπίστε τις τοξικές συμπεριφορές – κάντε ένα βήμα πίσω και σκεφτείτε ποιες συγκεκριμένες συμπεριφορές είναι τοξικές και επιβλαβείς για εσάς. Αυτό θα σας βοηθήσει να καταλάβετε γιατί πρέπει να τερματίσετε τη φιλία και να το εξηγήσετε στο φίλο σας.
  2. Μιλήστε – να είστε ειλικρινείς και να πείτε ποια συγκεκριμένη συμπεριφορά σας πληγώνει και δεν την ανέχεστε πια. Μην κατηγορείτε, αλλά μιλήστε για τα δικά σας συναισθήματα. Θέστε σαφή όρια τα οποία πρέπει να σεβαστεί αν θέλει να συνεχίσει να είναι φίλος σας.
  3. Κρατήστε αποστάσεις για λίγο – δώστε και στους δύο σας χρόνο να επεξεργαστείτε τα συναισθήματά σας και να σκεφτείτε ολόκληρη τη συζήτηση.
  4. Δώστε μια δεύτερη ευκαιρία ή τερματίστε τη φιλία – αν η συζήτηση δεν πήγε καλά, η προφανής λύση είναι να τερματίσετε την τοξική φιλία. Ίσως όμως ο φίλος σας να μην είχε καν συνειδητοποιήσει τι σας προκαλούσε και να θέλει να δουλέψει πάνω στον εαυτό του. Τότε εξαρτάται από εσάς αν θα δώσετε στη φιλία άλλη μια ευκαιρία.

 

Η αντιμετώπιση μιας τοξικής φιλίας δεν είναι καθόλου εύκολη. Αν φοβάστε να διακόψετε μαζί του/της, αν έχετε προσπαθήσει χωρίς επιτυχία ή αν δυσκολεύεστε να διαχειριστείτε την απώλεια μιας φιλίας, δεν χρειάζεται να είστε μόνοι. Η θεραπεία μπορεί να σας βοηθήσει να ξεπεράσετε τις δύσκολες στιγμές, να ανακαλύψετε γιατί προσελκύετε παρόμοιους ανθρώπους στη ζωή σας και να θέσετε υγιή όρια. Για να κάνετε τις υπόλοιπες σχέσεις σας πιο υγιείς.

Στην Hedepy, μπορείτε να πραγματοποιήσετε συνεδρίες θεραπείας άνετα και διαδικτυακά. Έχουμε πάνω από 20 πιστοποιημένους θεραπευτές στην ομάδα μας. Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να ολοκληρώσετε ένα σύντομο τεστ και εμείς θα σας προτείνουμε τους τρεις πιο κατάλληλους θεραπευτές για εσάς.

Μην Μένετε Μόνοι.

Κλείνοντας θα θέλαμε να σας πούμε το τελευταίο και ίσως το πιο σημαντικό πράγμα. Είναι απολύτως φυσικό σε μια δύσκολη κατάσταση να βιώνουμε ένα κύμα συναισθημάτων που δεν είχαμε γνωρίσει πριν. Κάθε κρίση, πράγματι κάθε κρίση, έχει μια αρχή, αλλά έχει και ένα τέλος. Το ίδιο και το δικό σας. Και γι’ αυτό, αν το σκέφτεστε έστω και λίγο, ζητήστε βοήθεια από ψυχολόγο, ψυχίατρο, ψυχοθεραπευτή ή coach. Μην το περάσετε μόνοι σας. Μπορείτε να βρείτε βοήθεια από περισσότερους από 20 θεραπευτές, από τους οποίους μπορείτε να επιλέξετε κάποιον που ταιριάζει στις ανάγκες σας και να κανονίσετε μια συνεδρία για την επόμενη κιόλας ημέρα. Στη συνέχεια, θα συνδεθείτε με τον θεραπευτή online από την άνεση του σπιτιού σας.

Δεν χρειάζεται να το αντιμετωπίσετε μόνοι σας

Μερικές φορές το δύσκολο είναι να ξεκινήσετε
ΑΓΧΟΣ ΤΡΑΥΜΑ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ – ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΕΑΥΤΟΥ
Επαληθευμένη θεραπευτική κατάρτιση
„”Η ποιότητα της ζωής μας εξαρτάται από την ποιότητα των σκέψεων μας.” Η θεραπεία είναι μια διαδικασία αυτοφροντιδας μέσα από την οποία αποκτάς κάποια δια βίου εργαλεία που θα σε βοηθήσουν να διαχειρίζεσαι τις καταστάσεις πιο λειτουργικά.“
39 EUR / ραντεβού
ΑΓΧΟΣ ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ ΑΛΛΑΓΕΣ ΖΩΗΣ ΠΕΝΘΟΣ
Επαληθευμένη θεραπευτική κατάρτιση
„Η ψυχοθεραπεία είναι μια από τις σημαντικότερες προσωπικές επενδύσεις του ανθρώπου. Ο κατάλληλος θεραπευτής θα σας δώσει τα εργαλεία για να ζήσετε την ζωή σας όπως εσείς ορίζετε.“
29 EUR / ραντεβού
ΑΓΧΟΣ ΦΟΒΙΕΣ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ – ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΕΑΥΤΟΥ ΣΧΕΣΕΙΣ
Επαληθευμένη θεραπευτική κατάρτιση
„Η Ψυχοθεραπεία είναι ένα όμορφο ταξίδι. Κάθε διαδρομή σε πάει κάπου, η ερώτηση είναι εσύ που θες να πας! Εάν θέλεις κάτι που δεν έχεις, πρέπει να κάνεις κάτι που δεν έκανες!“
39 EUR / ραντεβού