Πώς να επιβιώσετε τα Χριστούγεννα και να θέσετε ξεκάθαρα προσωπικά όρια

Πάντα δίνουμε την ευχή οι γιορτές να είναι ευτυχισμένες και χαρούμενες, αλλά για πολλούς από εμάς είναι μάλλον φορτισμένες και αγχωτικές. Μας καλούν σε αμέτρητα χριστουγεννιάτικα πάρτι, συχνά οι συγγενείς μας κάνουν ακατάλληλες ερωτήσεις και πρέπει να εξηγήσουμε για ακόμη μία φορά ότι δεν θέλουμε άλλο ένα ποτήρι κρασί ή άλλο ένα κομμάτι πίτα.

Πώς μπορούμε να αντισταθούμε σε όλη αυτή την πίεση των Χριστουγέννων και να αρνηθούμε ευγενικά όσα δεν θέλουμε; Ακολουθούν κάποιες συμβουλές για το πώς να θέσετε προσωπικά όρια και να περάσετε ήρεμες γιορτές, χωρίς εντάσεις.

Τι είναι σημαντικό για εσάς τα Χριστούγεννα;

Υπάρχουν τόσες πολλές παραδόσεις, κανόνες και προσδοκίες που συνδέονται με τα Χριστούγεννα, που είναι εύκολο να ξεχάσουμε πώς θέλουμε να τα περάσουμε εμείς οι ίδιοι. Μπαίνουμε στον αυτόματο πιλότο, ακολουθώντας τον τρόπο με τον οποίο γιορτάζει το περιβάλλον μας. Πρόκειται για παραδόσεις, άλλωστε.

Αλλά τα πράγματα δεν χρειάζεται να είναι έτσι. Αρχίστε γράφοντας σε ένα κομμάτι χαρτί τι είναι πραγματικά σημαντικό για εσάς τα Χριστούγεννα. Στη μία στήλη γράψτε με ποια πράγματα νιώθετε χαρούμενοι και στην άλλη με ποια πράγματα νιώθετε στρεσαρισμένοι. Η λίστα αυτή θα σας βοηθήσει να ξεκαθαρίσετε τις προτεραιότητές σας και να μειώσετε αυτά με τα οποία δεν αισθάνεστε καλά.

Αν αυτή τη στιγμή δεν σας έρχονται πολλά στο μυαλό, κρατήστε ένα ημερολόγιο συναισθημάτων. Όταν σας έρχονται στο μυαλό σκέψεις για οτιδήποτε σχετίζεται με τα Χριστούγεννα, παρακολουθήστε πώς αισθάνεστε γι’ αυτό και καταγράψτε το. Μπορείτε να βαθμολογήσετε όσα γράφετε στη λίστα σας, ανάλογα με το πόσο σας ευχαριστούν ή όχι. Σύντομα θα καταλάβετε με ποια πράγματα αισθάνεστε χαρούμενοι και σε τι πρέπει να πείτε ΟΧΙ.

ημερολόγιο συναισθημάτων

Πραγματικά δεν χρειάζεται να είναι όλα τέλεια

Μερικές φορές είμαστε εμείς οι ίδιοι που χαλάμε την εμπειρία των Χριστουγέννων για τους εαυτούς μας. Προσπαθούμε να κάνουμε τα πάντα τέλεια, μέχρι αυτό το κυνήγι της τελειότητας να μας εξαντλήσει και να χάσουμε το πνεύμα των Χριστουγέννων.

Φέτος, λοιπόν, ας θέσουμε ρεαλιστικούς στόχους. Για παράδειγμα, μπορείτε να μην φτιάξετε 3 είδη γλυκών για το γιορτινό τραπέζι, να αγοράσετε την πρωτοχρονιάτικη πίτα από τον φούρνο, να μην το παρακάνετε με την καθαριότητα και τη διακόσμηση και να παραλείψετε κάποια πάρτι. Αποδεχτείτε ότι ορισμένα πράγματα μπορεί να μην πάνε όπως τα είχατε σχεδιάσει και αυτό είναι εντάξει. Αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι η ψυχική σας ηρεμία και μια χαλαρή ατμόσφαιρα. Ακόμα κι αν η πεθερά σας σας κρυφοκοιτάζει περίεργα.

Πώς να βάλετε προσωπικά όρια και να πείτε ΟΧΙ

Μόλις καταλάβετε με τι έχετε την τάση να στρεσάρεστε τις γιορτές, θα χρειαστεί να βάλετε προσωπικά όρια και να πείτε ΟΧΙ εκεί που χρειάζεται. Ή να μην αντιδράσετε σε ανάρμοστα σχόλια και να μην συνεχίσετε τις συζητήσεις με τις οποίες νιώθετε άβολα.

Ας δούμε πώς μπορούμε να διαχειριστούμε συγκεκριμένες καταστάσεις.

Πώς να αρνηθείτε μια πρόσκληση σε πάρτι

Μπορεί να είναι δύσκολο να πούμε όχι σε μια πρόσκληση. Ανησυχούμε ότι θα χάσουμε κάτι σημαντικό, ότι με το όχι μας θα απογοητεύσουμε κάποιον ή ότι δεν θα μας καλέσουν την επόμενη φορά. Μήπως νιώθετε κάπως έτσι; Τότε ίσως βρείτε βοηθητικό το άρθρο μας Από το FOMO στο JOMO: Πώς να σταματήσετε να ανησυχείτε μήπως χάσετε ό,τι συμβαίνει;.

Τι μπορείτε να πείτε για να αρνηθείτε ευγενικά μια πρόσκληση:

  • «Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση, αλλά δυστυχώς δεν θα μπορέσω να έρθω. Φέτος χρειάζομαι να κατεβάσω ρυθμούς και να ξεκουραστώ. Ευχαριστώ για την κατανόηση και εύχομαι να περάσετε υπέροχα».
  • «Σε ευχαριστώ πολύ που με σκέφτηκες. Θα ήθελα πολύ να έρθω, αλλά έχω άλλες υποχρεώσεις, οπότε αυτή τη φορά δεν θα μπορέσω. Ελπίζω, όμως, να τα καταφέρω την επόμενη».
αποστολή μηνυμάτων

Πώς να δικαιολογήσετε το ότι φεύγετε νωρίς από μια οικογενειακή συγκέντρωση

Μερικές φορές οι οικογενειακές συγκεντρώσεις είναι αναπόφευκτες. Αν όμως σας στρεσάρουν, αποφασίστε από πριν πόσο χρόνο θα τους αφιερώσετε. Βρείτε έναν λόγο για να φύγετε νωρίς, πριν προλάβετε να αναστατωθείτε.

Μπορείτε να πείτε για παράδειγμα:

  • «Χάρηκα πολύ που σας είδα, αλλά πρέπει να φύγω. Πέρασα πολύ όμορφα, ευχαριστώ!»
  • «Πέρασα πολύ καλά, αλλά αύριο έχω κάποιες υποχρεώσεις, οπότε δυστυχώς πρέπει να φύγω».

Πολλές φορές τα μέλη της οικογένειας δεν μας αφήσουν να φύγουμε απλά, χωρίς κάποιο συγκεκριμένο λόγο. Αν χρειαστεί, χρησιμοποιήστε ως δικαιολογία το ότι έχετε πονοκέφαλο ή ότι πρέπει να σηκωθείτε νωρίς το πρωί.

Πώς να απαντάτε σε ανάρμοστα σχόλια για τη ζωή σας

Γιατί είσαι ακόμα ανύπαντρος/η, γιατί δεν έχεις ακόμα παιδιά, πότε θα φτιάξεις τη ζωή σου, πότε θα βρεις μια σωστή δουλειά… Εάν δεν αισθάνεστε άνετα, δεν χρειάζεται να απαντάτε σε τέτοιου είδους ερωτήσεις και σχόλια.

Θα μπορούσατε να πείτε:

  • «Καταλαβαίνω ότι ανησυχείτε, αλλά θα προτιμούσα να μην μιλήσουμε για αυτό το θέμα». Ας μιλήσουμε για…»
  • «Συγνώμη, αλλά αυτό είναι ένα ευαίσθητο θέμα για μένα και θα προτιμούσα να μην το συζητήσουμε τώρα».
  • «Σε ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σου, αλλά ξέρω τον εαυτό μου και τι είναι καλό για μένα και είμαι ικανοποιημένος/η με το πώς είναι τα πράγματα αυτή τη στιγμή».

Πώς να αρνηθείτε το αλκοόλ

Το γεγονός ότι το αλκοόλ είναι συνυφασμένο με τις γιορτές δεν σημαίνει ότι χρειάζεται να πιείτε.

Πώς να αρνηθείτε την κατανάλωση αλκοόλ:

  • «Ευχαριστώ, αλλά αυτόν τον καιρό χρειάζομαι ένα διάλειμμα από το ποτό».
  • «Ευχαριστώ, αλλά πρέπει να σηκωθώ πολύ νωρίς αύριο, οπότε δεν θέλω να το παρακάνω. Μήπως υπάρχουν αναψυκτικά;»
  • «Ευχαριστώ, αλλά το αλκοόλ δεν μου έκανε καλό τελευταία, γι’ αυτό σταμάτησα να πίνω».

Εάν ο οικοδεσπότης συνηθίζει να επιμένει, πηγαίνετε στο πάρτι με το αυτοκίνητό σας. Θα έχετε έναν καλό λόγο να μην πιείτε ούτε ένα ποτηράκι.

γιορτάζοντας τα Χριστούγεννα

Το να θέσουμε προσωπικά όρια είναι μια πρόκληση

Το να πούμε ΟΧΙ μπορεί να φαίνεται τρομακτικό στην αρχή. Φοβόμαστε μήπως στεναχωρήσουμε κάποιον, μήπως μας κρίνουν ή μήπως σταματήσουμε να είμαστε αρεστοί. Έχουμε την ανάγκη να ευχαριστούμε τους γύρω μας. Γι΄αυτό κάποιες φορές δεν έχουμε την παραμικρή ιδέα πού μπορεί να είναι τα προσωπικά μας όρια, ώστε να τα επικοινωνήσουμε μετά στους άλλους.

Μήπως νιώθετε κάπως έτσι; Τα προσωπικά όρια είναι ένα θέμα στο οποίο η ψυχοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει. Ένας θεραπευτής μπορεί να σας βοηθήσει να διαχειριστείτε τα συναισθήματά σας και να ανακαλύψετε ποιες πεποιθήσεις σας εμποδίζουν από να βάλετε τον εαυτό σας σε προτεραιότητα. Θα σας μάθει πώς να «ακούτε» τα συναισθήματά σας, ώστε να μπορέσετε να υποστηρίξετε τα όριά σας.

Στην Hedepy μπορείτε να συνδεθείτε με περισσότερους από 30 ψυχοθεραπευτές από όλη τη χώρα και να κλείσετε την πρώτη σας συνεδρία μέσα σε λίγες μόνο μέρες.

Συμπληρώστε το ερωτηματολόγιο διάρκειας 5 λεπτών και, με βάση το αποτέλεσμα, θα σας προτείνουμε τους τρεις πιο κατάλληλους θεραπευτές για εσάς.

Μην Μένετε Μόνοι.

Κλείνοντας θα θέλαμε να σας πούμε το τελευταίο και ίσως το πιο σημαντικό πράγμα. Είναι απολύτως φυσικό σε μια δύσκολη κατάσταση να βιώνουμε ένα κύμα συναισθημάτων που δεν είχαμε γνωρίσει πριν. Κάθε κρίση, πράγματι κάθε κρίση, έχει μια αρχή, αλλά έχει και ένα τέλος. Το ίδιο και το δικό σας. Και γι’ αυτό, αν το σκέφτεστε έστω και λίγο, ζητήστε βοήθεια από ψυχολόγο, ψυχίατρο, ψυχοθεραπευτή ή coach. Μην το περάσετε μόνοι σας. Μπορείτε να βρείτε βοήθεια από περισσότερους από 20 θεραπευτές, από τους οποίους μπορείτε να επιλέξετε κάποιον που ταιριάζει στις ανάγκες σας και να κανονίσετε μια συνεδρία για την επόμενη κιόλας ημέρα. Στη συνέχεια, θα συνδεθείτε με τον θεραπευτή online από την άνεση του σπιτιού σας.

Δεν χρειάζεται να το αντιμετωπίσετε μόνοι σας

Μερικές φορές το δύσκολο είναι να ξεκινήσετε
ΑΓΧΟΣ ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ ΑΛΛΑΓΕΣ ΖΩΗΣ ΠΕΝΘΟΣ
Επαληθευμένη θεραπευτική κατάρτιση
„Η ψυχοθεραπεία είναι μια από τις σημαντικότερες προσωπικές επενδύσεις του ανθρώπου. Ο κατάλληλος θεραπευτής θα σας δώσει τα εργαλεία για να ζήσετε την ζωή σας όπως εσείς ορίζετε.“
29 EUR / ραντεβού
ΑΓΧΟΣ ΦΟΒΙΕΣ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ – ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΕΑΥΤΟΥ ΣΧΕΣΕΙΣ
Επαληθευμένη θεραπευτική κατάρτιση
„Η Ψυχοθεραπεία είναι ένα όμορφο ταξίδι. Κάθε διαδρομή σε πάει κάπου, η ερώτηση είναι εσύ που θες να πας! Εάν θέλεις κάτι που δεν έχεις, πρέπει να κάνεις κάτι που δεν έκανες!“
39 EUR / ραντεβού
ΑΓΧΟΣ ΤΡΑΥΜΑ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ – ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΕΑΥΤΟΥ
Επαληθευμένη θεραπευτική κατάρτιση
„”Η ποιότητα της ζωής μας εξαρτάται από την ποιότητα των σκέψεων μας.” Η θεραπεία είναι μια διαδικασία αυτοφροντιδας μέσα από την οποία αποκτάς κάποια δια βίου εργαλεία που θα σε βοηθήσουν να διαχειρίζεσαι τις καταστάσεις πιο λειτουργικά.“
39 EUR / ραντεβού