Τι επίδραση έχει ο θυμός στη ζωή μας και γιατί αξίζει να μάθουμε να τον αντιμετωπίζουμε;

Θυμός, οργή ή επιθετικότητα. Όλοι τους ξέρουμε. Δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι γι’ αυτό, επειδή είναι μέρος της φύσης μας και της φυσιολογικής ψυχολογικής μας ανάπτυξης. Αυτό που είναι ακόμη πιο παράδοξο είναι το πόσο μη αποδεκτές είναι από τη σύγχρονη κοινωνία. Ο φόβος ότι θα μας κρίνουν μπορεί να μας αναγκάσει να τα καταπιέζουμε, πράγμα που είναι μόνο ένα βήμα προς την ασθένεια ή τα ξεσπάσματα. Πώς όμως μπορούμε να δαμάσουμε τον θυμό μας και να τον διοχετεύσουμε σωστά;

Τι είναι ο θυμός;

Ο θυμός και η οργή είναι συναισθήματα που διαχωρίζονται από την ένταση με την οποία τα βιώνουμε. Η επιθετικότητα, λοιπόν, περιγράφεται περισσότερο ως ένστικτο, μια εσωτερική ενέργεια που είναι έμφυτη και η έκφρασή της επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από το περιβάλλον στο οποίο γεννιόμαστε.

 

Πώς να διαχειριστείτε το θυμό;

Για να μάθουμε πώς να διαχειριζόμαστε το θυμό μας, είναι καλό πρώτα να μάθουμε τι τον προκαλεί. Μάθετε να ρωτάτε τον εαυτό σας. Αν η εσωτερική σας φωνή αντιστέκεται και δεν θέλετε να απαντήσετε, καλέστε έναν επαγγελματία, έναν προπονητή ή έναν ψυχοθεραπευτή να σας βοηθήσει. Απλές αλλά ισχυρές ερωτήσεις θα αποτρέψουν σίγουρα την εσωτερική φωνή. Οι αιτίες του θυμού σας θα σας βοηθήσουν τελικά να τον διοχετεύσετε.

Πώς να εκτονώνετε σωστά το θυμό σας;

Αν γνωρίζετε ήδη τα ερεθίσματα που σας προκαλούν, μπορεί επίσης να έχετε μειώσει το αίσθημα της εσωτερικής έντασης που συνοδεύει το θυμό. Πώς όμως μπορούμε να το εκφράσουμε χωρίς να το καταπιέζουμε, αλλά ταυτόχρονα χωρίς να πληγώσουμε τον εαυτό μας ή οποιονδήποτε άλλον; Ο θυμός, όπως και κάθε άλλο συναίσθημα, είναι βραχυπρόθεσμο. Έτσι, μπορεί να σας βοηθήσει να ξέρετε ότι δεν θα διαρκέσει για πάντα και σύντομα θα φύγει και πάλι.

hedepy-david-2-w

Τι πρέπει να αποφεύγουμε όταν νιώθουμε θυμό να έρχεται;

Η καταπίεση του θυμού σας αυξάνει τον κίνδυνο ότι αργά ή γρήγορα θα χάσετε τον έλεγχό του και θα εκδηλωθεί ως ξέσπασμα. Και αν καταφέρετε να την καταπνίξετε για αρκετό καιρό, είναι πολύ πιθανό να κάνει ζημιά και στην υγεία σας. Η σύσταση είναι να αφήσετε το θυμό σας να πάρει το δρόμο του, αλλά με μια μορφή που θα σας ανακουφίσει χωρίς να βλάψει κανέναν άλλον, συμπεριλαμβανομένου του εαυτού σας. Συναισθηματικοί προπονητές ή ψυχοθεραπευτές μπορούν να σας βοηθήσουν να δημιουργήσετε τις δικές σας τελετουργίες για να δώσετε κανόνες στο θυμό σας.

 

Τι κρύβεται πίσω από τα ξεσπάσματα; Και τι να κάνετε με τον θυμό των παιδιών;

Τα ξεσπάσματα θυμού είναι πιθανότατα αποτέλεσμα συσσωρευμένης απογοήτευσης ή άγχους. Η τάση για εκρήξεις θυμού μπορεί να είναι γενετική, αλλά και να οφείλεται στο περιβάλλον στο οποίο ζούμε ή στο μέρος όπου ζούσαμε ως παιδιά. Αν έχετε ήδη βρεθεί σε έναν φαύλο κύκλο ανεξέλεγκτης οργής, επιβραδύνετε και γυρίστε πίσω στο χρόνο, στο σημείο που άρχισε να σας γίνεται λίγο υπερβολικό. Μιλήστε με κάποιον που μπορεί να σας βοηθήσει να πλοηγηθείτε, είτε πρόκειται για ένα αγαπημένο σας πρόσωπο είτε για έναν διαδικτυακό θεραπευτή, για παράδειγμα.

Το επίπεδο θυμού στα παιδιά επηρεάζεται επίσης τόσο από τη γενετική όσο και από το περιβάλλον (οικογένεια). Εάν τα ξεσπάσματα είναι συχνά, συνιστάται συνήθως οικογενειακή θεραπεία, η οποία λειτουργεί ολοκληρωμένα, ιδανικά με όλα τα μέλη της οικογένειας.

 

Πώς μπορεί η ψυχοθεραπεία να με βοηθήσει να διαχειριστώ την επιθετικότητά μου;

Αν αισθάνεστε ότι η επιθετικότητά σας σας δημιουργεί προβλήματα και ότι πολύ συχνά ελέγχεστε από θυμό και οργή, η ψυχοθεραπεία είναι μια επιλογή για αλλαγή. Πρώτα απ’ όλα, θα σας βοηθήσει να ξεκαθαρίσετε για ποιο λόγο υπάρχει ο θυμός σας και ποιος είναι ο ρόλος του στη ζωή σας (εκπαίδευση). Θα θέσει στο πλαίσιο τους λόγους για τους οποίους αυτό το συγκεκριμένο στυλ συμπεριφοράς επικρατεί έναντι ενός άλλου (κατανόηση). Και να σας καθοδηγήσει σε άλλους τρόπους αντιμετώπισης στρεσογόνων καταστάσεων. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την ενίσχυση της αυτογνωσίας, των επικοινωνιακών δεξιοτήτων ή την εκπαίδευση στη διεκδικητικότητα.

Η πραγματική ιστορία ενός πελάτη και πώς τον βοήθησε η θεραπεία:

“Πότε συνειδητοποίησα για πρώτη φορά ότι έπρεπε να αρχίσω να κάνω κάτι για τον θυμό μου; Τη νύχτα που η φίλη μου μάζεψε τη βαλίτσα της και έφυγε. Ειλικρινά, δεν την κατηγορώ. Ποτέ δεν ήμουν εύκολος στόχος, αλλά τις τελευταίες μέρες δεν χρειαζόμουν μια έξυπνη δικαιολογία για να της επιτεθώ. Ο θεραπευτής ήταν το ακριβώς αντίθετό μου, ευγενικός και με κατανόηση. Χάρη σ’ αυτήν, μπόρεσα να διακρίνω τους πραγματικούς λόγους του θυμού μου. Το πρόβλημά μου είναι ότι κάθε φορά που θυμώνω για κάτι, ή απλά έχω πολύ θυμό, τον εκτονώνω στους πιο κοντινούς μου ανθρώπους. Δεν το κάνω επίτηδες, έτσι είναι. Αλλά τώρα τα πράγματα αλλάζουν. Γι’ αυτό θα ήθελα να ενθαρρύνω τους άλλους που βιώνουν κάτι παρόμοιο – απλά πρέπει να μάθεις να διαχειρίζεσαι το θυμό με το σωστό τρόπο. Αν μπορώ να το κάνω εγώ, μπορείς κι εσύ”.

Δοκιμάστε την ψυχοθεραπεία μέσω τηλεδιάσκεψης

Δεν χρειάζεται να το αντιμετωπίσετε μόνοι σας
ΣΧΕΣΕΙΣ ΑΝΑΒΛΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΓΟΝΕΪΚΟΤΗΤΑ ΑΛΛΑΓΕΣ ΖΩΗΣ
Επαληθευμένη θεραπευτική κατάρτιση
„Η θεραπεία είναι ένα βοηθητικό μονοπάτι για να μπορέσει το άτομο να γίνει “πρόσωπο” : να είναι ο εαυτός που πραγματικά είναι.“
39 EUR / ραντεβού
Χριστίνα Γιαννιού Ψυχολόγος (10000+ ώρες πρακτικής)
ΑΓΧΟΣ ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ ΨΥΧΟΣΩΜΑΤΙΚΑ
Επαληθευμένη θεραπευτική κατάρτιση
„Ο κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και βιώνει τη δική του πραγματικότητα. Σε ένα περιβάλλον ενσυναίσθησης και αποδοχής μπορείς να ανακαλύψεις τον δικό σου τρόπο να υπάρχεις.“
39 EUR / ραντεβού
Αθηνά Μαξιμιάδη Ψυχολόγος (3000+ ώρες πρακτικής)
ΦΟΒΙΕΣ ΑΓΧΟΣ ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ
Επαληθευμένη θεραπευτική κατάρτιση
„Η θεραπεία είναι ένας ασφαλής χώρος για όλους, χωρίς προκαταλήψεις. Θα σε στηρίξω υπομονετικά, για να δημιουργήσουμε μαζί την ποιότητα ζωής που σου αξίζει!“
39 EUR / ραντεβού